Friday, April 3, 2015

Global Development Delay (Hypotonia) dan ikhtiar BVSM

Assalamualaikum,

Izinkan saya berkongsi cerita dari seorang rakan, saya kenal dia semasa bersama-sama belajar di Universiti Sains Malaysia Kampus Kejuruteraan 2000-2004.




Ceritanya macam ni..


pengalaman sendiri. Semoga ia mendatangkan manfaat kepada org lain.

Sekadar perkongsian. Apa jua yang terjadi semuanya dengan izinNya.

Anak saya menghadapi masalah Global Development Delay (Hypotonia) yang dikesan seawal umur 8 bulan. Masalah perkembangan lambat ini hanya memerlukan rawatan terapi bagi merapatkan jarak perbezaan perkembangan dengan kanak-kanak biasa.

Selepas hampir setahun menjalani terapi, perubahan pada anak saya hanyalah sangat kecil. Namun usaha tak pernah putus. Diperkenalkan oleh seorg sahabat/sepupu untuk mencuba menggunakan pelapik tilam BVSM sebagai ikhtiar merawat masalah anak. Walaupun pada mula agak ragu-ragu tetapi kalau tak cuba mana nak tahu kesannya.

Alhamdulillah. Dengan asbab BVSM ni, perubahan anak nampak sangat ketara walaupun tak sampai sebulan pakai. Anak dah boleh angkat badan dan merangkak. Bayangkan anak setahun lebih hanya mampu menyusur dan menyeret kaki seperti kanak-kanak OKU yang lumpuh.

Usaha tak pernah putus. Saya percaya Allah uji org yang mampu. Cuma kita perlu terus ikhtiar untuk mencari jalan keluar. Dalam tempoh 6 bulan, Alhamdulillah doa saya Allah makbul. Anak dah boleh berjalan seperti kanak-kanak lain. Sebab itu saya takkan berhenti berkongsi kisah ini pada sesiapa. Terpulang apa yang penting saya mahu kongsikan 1001 kebaikan BVSM ini kepada semua orang. Terima kasih Allah kerana dengan asbab BVSM ini anak saya boleh bermain seperti anak-anak yang lain.

Petikan dari www.puanseri.com




No comments:

Post a Comment