Wednesday, April 1, 2015

Selamatkah Tuala Wanita Konvensional?


You all semua ingat tak, semasa darjah 4 atau 5, akan ada pihak luar buat video tentang remaja perempuan yang mula datang haid, perubahan bentuk fizikal dan emosi perempuan apabila sudah tiba fasa matang atau cukup umur.

Ketika itu mereka akan mengedarkan pamphlet dan juga sampel tuala wanita. Ketika itu ada beberapa brand yang famous buat promosi ini. Mereka ialah pengeluar tuala wanita konvensional.

Itulah pendedahan pertama saya tentang tuala wanita. Dan selama 20 tahun lebih, tuala wanita konvensioanl telah menjadi teman saya apabila datang bulan dan juga semasa dalam pantang.
Langsung tak pernah terfikir tentang kandungan apa yang berada di dalam tuala wanita itu.

So, apabila Hai-O mengeluarkan tuala wanita BIO SELEZA, saya tertanya kenapa harganya mahal.

Yes, I am an economist. Saya sangat berkira tentang bajet. Tapi apabila mengetahui apa yang terkandung di dalam tuala wanita konvensional, MAAF! Saya terus menolak peggunaan tuala wanita konvensional.

Apa itu PULP?

Kalau you all periksa plastic bungkusan tuala wanita konvesional itu, salah satu kandungannya ialah PULP.

PULP atau pulpa ialah bahan yang terhasil dari kertas kitar semula. Surat khabar, kertas buangan, kotak kertas. Bahan-bahan ini dikitar semula, diproses dan dicuci dengan bahan peluntur dan bahan kimia lain supaya nampak putih bersih.

Nampak sahaja PUTIH dan BERSIH, tapi mengandungi racun DIOXIN!!!


Apa itu racun DIOXIN?

WHO (World Health Organization) mengelaskan Dioxin sebagai environmental pollutants. Dikategorikan di dalam “dirty dozen” – gelaran yang diberi kepada kumpulan bahan kimia yang berbahaya, juga dikenali sebagai POPs (Persistent Organic Pollutants).

Racun Dioxin dihasilkan melalui beberapa proses pengilangan; antaranya dari pembuatan kertas pulpa and penghasilan pestisid dan herbasid.

Racun Dioxin sangat bertoksid, apabila memasuki badan boleh mengganggu sistem pembiakan, system imun, mengganggu hormon dan juga menyebabkan kanser. 

(Sumber: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/en/
Dioxins and their effects on human health. Fact sheet N°225. Updated June 2014)

Racun Dioxin boleh "tinggal" di dalam badan kita dalam tempoh 7 hingga 12 tahun sehingga ia matang. Kesannya boleh dinampak atau dirasai, bukan sekarang, tetapi di masa akan datang.



Selepas membaca nukilan ini, adakah anda terfikir, kenapa jumlah wanita yang mempunyai cyst, fibroid, kanser serviks, ketidaksuburan semakin meningkat. Kes wanita yang baru menginjak umur 20an, tetapi sudah mempunyai cyst?




Kes kanser serviks di kalangan wanita pula meningkat, sehingga menjadi kes kanser kedua terbesar selepas kanser payudara.

Saya menyeru kepada yang membaca nukilan ini, sebelum anda memakai sekeping lagi tuala wanta konvensional, go and do some researches.

Invest some money to buy a pulp free feminine pad. Or cloth pads. Pilihan di tangan ada.
Sekiranya ada ingin mengetahui lebih lanjut mengenai tuala wanita Bio Seleza yang memang selamat and pulp free, anda boleh hubungi saya.

Ingat, 

"MENCEGAH LEBIH BAIK DARIPADA MERAWATI"


No comments:

Post a Comment